În momentul de față foarte multe site-uri nu au definit un scop. Și cu toate că managerii acestor site-uri sunt foarte bine prezenți în realitatea ce-i înconjoară, când vine vorba de gândirea unei structuri a platformei ce le reprezintă businessul, totul pare să devină greoi și să le dea multă bătaie de cap acestor manageri.

Dacă mă întrebați pe mine, la o primă accesare a unor site-uri de prezentare, senzația ce mi-o oferă este aceeași când accesez un blog generalist. Indiferent că vorbim de articole din nișa tehlologie, social media sau că trecem la opiniile unor cetățeni înaintați cu cărucioare, până la recenzii pentru tot felul de produse precum parfumuri, mașini și continunând cu recomandări pentru diverse evenimente sau reduceri de tot felul.

Înainte de toate, înainte de crea o platformă, trebuie definit scopul, în cazul în care se dorește ca acestă platformă să fie sănătoasă pentru afacerea pe care o conduceți. Și înainte de a începe să stabiliți scopul, trebuie să vă adresați câteva întrebări, întrebări ce vă vor clarifica câteva lucruri în legătură cu propria afacere.

1. Site-ul pe care îl dețineți doriți să fie o carte de vizită pentru clienții cu care interacționați?
2. Dețineți un magazin fizic și vreți să vă prezentați produsele pentru a atrage mai mulți clienți în showroom?
3. Vreți să vindeți produse online?
4. Sunteți o organizație nonguvernamentală și aveți nevoie de noi donatori?
5. Sunteți un site de conținut și aveți nevoie de cât mai multe vizite pentru a vă crește șansele de a câștiga din publicitate?
6. Vreți să deveniți o comunitate și să vă transformați într-un loc de comunicare pentru pasionații dintr-un anumit domeniu?
7. Sunteți un site de resurse gratuite sau cu plată și aveți nevoie de membri plătitori?
8. Sunteți o platformă de servicii de crowdfunding?
9. Vreți doar un landing page pentru o campanie punctuală?

Aceste întrebări pot continua la nesfârșit, însă important este să știți cine sunteți și care este scopul tuturor acțiunilor voastre. Și este important să avem toate aceste cunoștiințe pentru că a construi în mediul digital depinde de ele.

De fapt, la fundația oricărui produs digital există o unealtă reală. Iar această unealtă se află de ambele părți: cea a producătorului și cea a publicului către care se adresează.

Dacă luăm exemplul unui producător local de mobilier, un site va veni cu următoarele beneficii:

1. Maximizarea notorietății;
2. Facilitarea procesului de comunicare cu clienții;
3. Fortificarea businessului cu o nouă soluție de comercializare a produselor;
4. Posibilitatea de sporire a vânzărilor prin intermediul unui magazin online accesibil la scară largă;
5. Posibilitatea de a fi recomandați ușor de clienți mulțumiți prin simpla distribuire a unui link.

Pentru cei care vă vor utiliza site-ul, beneficiile sunt următoarele:

1. Posibilitatea de a interacționa ușor cu magazinul;
2. Posibilitatea de a afla informații fără a apela la un terț, fără a se deplasa în magazinul fizic și fără a investi energie suplimentară cu riscul de a nu obține ce și-au dorit;
3. Posibilitatea de a cumpăra online, singura investiție fiind cea financiară, timpul alocat fiind relativ mic;
4. Posibilitatea de a recomanda și altor doritori care nu ar putea analiza ofertele magazinului altfel decât online, aflându-se la o distanță mare de magazinul fizic.

După ce scopul a fost stabilit, urmează pasul al doilea în care urmează să definiți atitudinea. Iar atitudinea este definită de tonul în care este prezentată informația prezentă la dumneavoastră pe site.

Dacă luăm ca exemplu o clinică pentru copii, site-ul acesteia nu ar trebui să fie întunecat și nici supărăcios, însă nici în extrema cealaltă, unde este plin de benzi desenate și super eroi. Comunicarea trebuie făcută la o seriozitate ridicată, cu prezentarea decentă a serviciilor medicale pe care le oferiți către cei care iau deciziile, adică părinții.

Și indiferent cât de serios ar fi un părite, aceștia își doresc totodată să știe că locul în care vor fi tratați copiilor, este unul prietenos, în care să poată avea încredere că vor primii serviciile de cea mai bună calitate.

Este important să comunicați un business stabil, puternic și solid – în același timp amabil, plăcut și cu o doză de confort ridicată. Poate părea ușor, însă nu este.

Mai departe, după ce ați ales o modalitate de comunicare, pasul al treilea ar fi să integrați brandul dumneavoastră în această modalitate de comunicare.

Culoarea, logoul, elementele adiancete și tot ce ține de identitatea vizuală vor trebui integrate în procesul de comunicare într-un mod cât mai transparent. Alegerea fludității în schimbul rigidității, alegerea optimismului în schimbul sobrietății va avea mereu un beneficiu clar pentru procesul de comunicare.

Continuând cu același exemplu de mai devreme, cel cu clinica de pediatrie, se pot observa două lucruri foarte simple și anume:

1. Singurul tab colorat ar trebui să fie cel adresat pacienților deja înregistrați pe site-ul clinicii, pentru a putea accesa mult mai rapid informațiile din propriul cont;
2. Singurul buton CTA ( call to action ) este cel din pagina de contact, astfel încât clinica să poată fi contactată ușor de noii vizitatori.